2017-05-31 17:46

2017-05-31 17:46

Unga chaufförer fick göra halkprov

TRAFIK

I veckan arrangerades det trafiksäkerhetsdagar på Värmlands trafikcenter i Grums för alla avgångselever på de fyra transportgymnasierna i Värmland.
Då fick de bland annat testa halkkörning med lastbil.
– Det är en skam att det inte ingår när man tar körkort för tung lastbil, säger Anders Kalborg, vd för Värmlands trafikcenter.

I år är det sjätte året som trafiksäkerhetsdagarna för transportgymnasieeleverna genomförs. Bakom dem står sex värmländska åkerier, branschorganisationen TYA, Sveriges åkeriföretag, VSV och Värmlands trafikcenter.

Och man anser verkligen att dagarna vid halkbanan behövs.

– Det är väldigt viktigt att ungdomarna som snart ska ut på vägarna och jobba får känna på hur det är att uppleva att bromsa med lastbil på riktigt halt underlag, säger Lars Kotz, regional projektledare på TYA.

En som håller med om detta till 100 procent är Anders Kalborg.

– Ja, det är en skam att det inte ingår när man tar körkort för tung lastbil utan bara för de som tar vanligt körkort. Det är väldigt märkligt med tanke på de stora krafterna man hanterar.

– I övriga Norden är det lagkrav på att halkbaneutbildning ingår när man tar lastbilskörkort. Det är tråkigt att beslutsfattarna inte tänker längre i Sverige, säger Anders Kalborg.

Tuff utmaning

Under tisdagen var det elever från Södra Viken i Sunne och Nobelgymnasiet i Karlstad som besökte Värmlands trafikcenter och på onsdagen gästade Presterudsgymnasiet från Kristinehamn och Herrgårdsgymnasiet i Säffle.

Det var en ordentlig utmaning för ungdomarna att ratta en lastbil på de hala vägavsnitten i 40, 60 och 70 kilometer i timmen. Flera av dem var tjejer.

– Det var väldigt bra att få prova på. Speciellt i 70 tog det väldigt lång tid, runt 130 meter, att få stopp på lastbilen. Man tror inte det tar så lång tid, säger Ronja Nord från Herrgårdsgymnasiet.

– Läbbigt att försöka få stopp på det underlaget, säger kompisen Louise Hultgren Sevius.

– Vi försöker förklara hur viktigt det är att köra med marginaler och med så stora fordon som man hanterar är skillnaden mellan att köra i 80 och 85 betydlig.

Säkerheten viktig

– Det gäller att få dem att ha ett säkerhetstänk och en ökad riskmedvetenhet, säger Lars Kotz.

Utbildningsdagen innehöll även information från polisens grupp för tunga fordon, samtal med Transportarbetarförbundet, föreläsning av Årets livräddare och vardagshjälte 2016 Niklas Jansson från Linköping samt att prova på att välta i en välthytt.

Under onsdagen fick fordonslinjen på Nobelgymnasiet ta emot ett stipendium på 100 000 kronor från Kamasa tools.

I år är det sjätte året som trafiksäkerhetsdagarna för transportgymnasieeleverna genomförs. Bakom dem står sex värmländska åkerier, branschorganisationen TYA, Sveriges åkeriföretag, VSV och Värmlands trafikcenter.

Och man anser verkligen att dagarna vid halkbanan behövs.

– Det är väldigt viktigt att ungdomarna som snart ska ut på vägarna och jobba får känna på hur det är att uppleva att bromsa med lastbil på riktigt halt underlag, säger Lars Kotz, regional projektledare på TYA.

En som håller med om detta till 100 procent är Anders Kalborg.

– Ja, det är en skam att det inte ingår när man tar körkort för tung lastbil utan bara för de som tar vanligt körkort. Det är väldigt märkligt med tanke på de stora krafterna man hanterar.

– I övriga Norden är det lagkrav på att halkbaneutbildning ingår när man tar lastbilskörkort. Det är tråkigt att beslutsfattarna inte tänker längre i Sverige, säger Anders Kalborg.

Tuff utmaning

Under tisdagen var det elever från Södra Viken i Sunne och Nobelgymnasiet i Karlstad som besökte Värmlands trafikcenter och på onsdagen gästade Presterudsgymnasiet från Kristinehamn och Herrgårdsgymnasiet i Säffle.

Det var en ordentlig utmaning för ungdomarna att ratta en lastbil på de hala vägavsnitten i 40, 60 och 70 kilometer i timmen. Flera av dem var tjejer.

– Det var väldigt bra att få prova på. Speciellt i 70 tog det väldigt lång tid, runt 130 meter, att få stopp på lastbilen. Man tror inte det tar så lång tid, säger Ronja Nord från Herrgårdsgymnasiet.

– Läbbigt att försöka få stopp på det underlaget, säger kompisen Louise Hultgren Sevius.

– Vi försöker förklara hur viktigt det är att köra med marginaler och med så stora fordon som man hanterar är skillnaden mellan att köra i 80 och 85 betydlig.

Säkerheten viktig

– Det gäller att få dem att ha ett säkerhetstänk och en ökad riskmedvetenhet, säger Lars Kotz.

Utbildningsdagen innehöll även information från polisens grupp för tunga fordon, samtal med Transportarbetarförbundet, föreläsning av Årets livräddare och vardagshjälte 2016 Niklas Jansson från Linköping samt att prova på att välta i en välthytt.

Under onsdagen fick fordonslinjen på Nobelgymnasiet ta emot ett stipendium på 100 000 kronor från Kamasa tools.