2016-11-24 06:00

2016-11-24 07:07

"Vi måste få hit mer folk"

KARLSTAD: Missnöjd handlare efter tuff start i Saluhallen

– Alla säger att det är så bra att det finns en saluhall i Karlstad. Men kom hit och handla då!
Pär Lindberg, Kils slakteri, är allt annat än nöjd med de första månaderna i Karlstad saluhall.

– Vi måste få hit folk, säger han. Det är dött här nere.

Han ser folk komma ner i rulltrappan, vända och åka upp igen.

– De vill inte gå in när det är nästan tomt här, och bli uttittade av folk som vill sälja på dom en massa saker.

Karlstad saluhall öppnade i augusti i den nya gallerian Valvet vid Stora torget. Konsum Värmland står bakom satsningen, och 53 lokala handlare och producenter säljer sina varor i hallen.

Stort intresse- på Våxnäs

– Första veckorna var bra, sedan har det sjunkit otroligt mycket, säger Pär Lindberg. Vi är allt annat än nöjda.

Intresset för varorna från Kils slakteri finns bevisligen, menar han.

– Vår butik på Våxnäs går jättebra. Det finns ett jätteintresse. Vad det handlar om för Saluhallens del är i första hand alldeles för dålig marknadsföring. Vi har fått annonsera själva.

– Saluhallen måste bli mer levande. Man kanske kan ha kurser i matlagning här, i stickning, korvtillverkning och allt möjligt.

Ger inte upp

Men Pär Lindberg och Kils slakteri kämpar vidare. Och han ser framtiden an. Det händer en hel del positivt just nu konstaterar han.

– Tålamodet börjar tryta i mitt företag, men vi ger inte upp. Det är mycket aktiviteter på gång, och det ska marknadsföras rejält. Vi ska inte ge upp hoppet.

Nöjd handlare

Lars Lundberg, som har Håfveruds rökeri, instämmer inte alls i kritiken.

– Vi är väldigt positiva till vår etablering i Saluhallen, säger han. Det är en härlig stämning, och vi har mött ett fantastiskt intresse från Karlstadsborna för fisk och skaldjur, och inte minst våra rökta produkter som vi fått utöka och vidareutveckla. Man handlar och beställer. Det har varit stor efterfrågan från alla håll och kanter.

Om det blev lite lugnare runt efter premiärveckorna, så finns det ju förklaringar till det menar han.

– Vi har som sagt mest positiva erfarenheter men i september och oktober går väl det mesta ner lite i Sverige. Sedan laddar vi om i november, december. Nu kommer det att hända mycket runt oss och Saluhallen. Det här kan bli jättebra!

– Vi måste få hit folk, säger han. Det är dött här nere.

Han ser folk komma ner i rulltrappan, vända och åka upp igen.

– De vill inte gå in när det är nästan tomt här, och bli uttittade av folk som vill sälja på dom en massa saker.

Karlstad saluhall öppnade i augusti i den nya gallerian Valvet vid Stora torget. Konsum Värmland står bakom satsningen, och 53 lokala handlare och producenter säljer sina varor i hallen.

Stort intresse- på Våxnäs

– Första veckorna var bra, sedan har det sjunkit otroligt mycket, säger Pär Lindberg. Vi är allt annat än nöjda.

Intresset för varorna från Kils slakteri finns bevisligen, menar han.

– Vår butik på Våxnäs går jättebra. Det finns ett jätteintresse. Vad det handlar om för Saluhallens del är i första hand alldeles för dålig marknadsföring. Vi har fått annonsera själva.

– Saluhallen måste bli mer levande. Man kanske kan ha kurser i matlagning här, i stickning, korvtillverkning och allt möjligt.

Ger inte upp

Men Pär Lindberg och Kils slakteri kämpar vidare. Och han ser framtiden an. Det händer en hel del positivt just nu konstaterar han.

– Tålamodet börjar tryta i mitt företag, men vi ger inte upp. Det är mycket aktiviteter på gång, och det ska marknadsföras rejält. Vi ska inte ge upp hoppet.

Nöjd handlare

Lars Lundberg, som har Håfveruds rökeri, instämmer inte alls i kritiken.

– Vi är väldigt positiva till vår etablering i Saluhallen, säger han. Det är en härlig stämning, och vi har mött ett fantastiskt intresse från Karlstadsborna för fisk och skaldjur, och inte minst våra rökta produkter som vi fått utöka och vidareutveckla. Man handlar och beställer. Det har varit stor efterfrågan från alla håll och kanter.

Om det blev lite lugnare runt efter premiärveckorna, så finns det ju förklaringar till det menar han.

– Vi har som sagt mest positiva erfarenheter men i september och oktober går väl det mesta ner lite i Sverige. Sedan laddar vi om i november, december. Nu kommer det att hända mycket runt oss och Saluhallen. Det här kan bli jättebra!