2017-06-01 10:36

2017-06-01 10:36

Får sin inkomst av andras utkomst

NÄRINGSLIV: Nordic Toilet växer så det knakar

Hittills i år har Nordic Toilet investerat för lika mycket som bolaget omsatte för två år sedan. Vd Patrik Ekman berättar att företaget börjar få förfrågningar från utlandet också.

– Det vore häftigt om vi från lilla Kristinehamn skulle kunna bli Skandinavienomspännande, säger Patrik Ekman.

Än så länge är det Norge som gäller, men även Danmark är intressant. Däremot har man avfärdat Finland:

– Där håller inte kalkylerna.

I mars förra året köpte Nordic Toilet konkurrenten LIvesides toalettverksamhet och utökade antalet enheter från 300 till 500. Efter vårens investeringar räknar Patrik Ekman med att man har möjlighet att erbjuda någonstans mellan 700 och 800 personer att uträtta sina behov samtidigt.

– Då är både toaletter och urinoarer inräknade, säger han.

Den här veckan levererades 100 nya citrondoftande toaletter som ska monteras. Tidigare under våren köptes tio containertoaletter. Med ett undantag innehåller varje container sex bås med toaletter och handfat i porslin. Den tionde är handikappanpassad. Containrarna har även rinnande vatten, men kräver inte anslutning till va-nätet.

– Vi har även köpt två duschvagnar, men de måste kopplas till va-nätet. Samma sak med de två toalettvagnar vi investerade i förra året, säger Patrik Ekman.

I år är Nordic Toilet leverantör till bland annat turnéerna Diggiloo, Midnattsloppet och Putte i parken. Man har även kontrakt med kommunerna Malmö och Helsingborg om att stå för mobila toaletter vid olika arrangemang.

Vad gör er så framgångsrika?

– Våra konkurrenter har inte fattat grejen, vår standard är deras tillval, svarar Patrik Ekman.

I sommar räknar han med att toalettverksamheten ska sysselsätta tio personer på heltid och lika många på timmar.

– Det vore häftigt om vi från lilla Kristinehamn skulle kunna bli Skandinavienomspännande, säger Patrik Ekman.

Än så länge är det Norge som gäller, men även Danmark är intressant. Däremot har man avfärdat Finland:

– Där håller inte kalkylerna.

I mars förra året köpte Nordic Toilet konkurrenten LIvesides toalettverksamhet och utökade antalet enheter från 300 till 500. Efter vårens investeringar räknar Patrik Ekman med att man har möjlighet att erbjuda någonstans mellan 700 och 800 personer att uträtta sina behov samtidigt.

– Då är både toaletter och urinoarer inräknade, säger han.

Den här veckan levererades 100 nya citrondoftande toaletter som ska monteras. Tidigare under våren köptes tio containertoaletter. Med ett undantag innehåller varje container sex bås med toaletter och handfat i porslin. Den tionde är handikappanpassad. Containrarna har även rinnande vatten, men kräver inte anslutning till va-nätet.

– Vi har även köpt två duschvagnar, men de måste kopplas till va-nätet. Samma sak med de två toalettvagnar vi investerade i förra året, säger Patrik Ekman.

I år är Nordic Toilet leverantör till bland annat turnéerna Diggiloo, Midnattsloppet och Putte i parken. Man har även kontrakt med kommunerna Malmö och Helsingborg om att stå för mobila toaletter vid olika arrangemang.

Vad gör er så framgångsrika?

– Våra konkurrenter har inte fattat grejen, vår standard är deras tillval, svarar Patrik Ekman.

I sommar räknar han med att toalettverksamheten ska sysselsätta tio personer på heltid och lika många på timmar.