2017-06-02 06:00

2017-06-02 06:00

Hyllar 90-åringen Volvo med en bilutställning

ARVIKA: Arvika Fordonsmuseum visar upp bilar från fordonstillverkarens långa historia

I år fyller Volvo 90 år. Det var 1927 som den första serietillverkade bilen ÖV4 rullade ut ur fabriken i Göteborg.
Det firar Arvika fordonsmuseum med en utställning om historiska Volvo-bilar. Den äldsta som visas upp är en Volvo PV654 från 1935.

Det är få svenska bolag som vi har så många minnen förknippade med som Volvo och deras fordon. AB Volvo bildades 1926 som ett dotterbolag till SKF. Assar Gabrielsson utsågs då till vd och Gustaf Larson till vice vd och teknisk chef.

Duon hade lyckats övertala ledningen för SKF att tillverkning av bilar skulle kunna bli en lönsam verksamhet och hösten 1926 startade bolaget tillverkningen i det som hette Nordkulans fabrikslokaler på Lundby på Hisingen i Göteborg.

Ett halvår senare, den 14 april 1927, rullade den första serietillverkade bilen med modellbeteckningen ÖV4 ut ur fabriken. ÖV stod för Öppen Vagn 4 cylindrar.

Bilen har senare fått smeknamnet Jakob, ett namn som ska ha sitt ursprung i den förseriebil som byggdes vid AB Galco i Stockholm som blev klar den 25 juli 1926 då Jakob har namnsdag.

Start den 6 juni

Resten är så att säga historia och 90 år senare är Volvo Sveriges största företag. Jubileet vill Arvika fordonsmuseum fira med en egen bilutställning som öppnar den 6 juni.

– Det är den motorhistoriska dagen runt om i landet då och därför tyckte vi det var lämpligt att inleda utställningen den dagen. Tyvärr kan vi inte täcka in alla de 90 åren, men den äldsta bil vi har fått tag i är ändå så gammal som från 1935.

– Det är en Volvo PV654 som vi har lånat in från bröderna Walfridssons samlingar i Sunne, berättar Kalle Evrell, intendent på Arvika fordonsmuseum.

Den var en vidareutveckling av PV651 som lanserades 1929 och PV654 stod för PersonVagn, 6 cylindrar, 5 sittplatser, 4:e serien.

654:an var lite lyxigare än standardmodellen 653. Man fick bland bland annat mer påkostad inredning med armstöd bak och kurvstroppar, dubbla reservhjul, dubbla kromade signalhorn och dubbla bakljus.

– Vi lånar även in en PV60 från 1947, en P1800 ES herrgårdsvagn och en Duett från 1960-talet samt en jubileumsmodell av 240:an som byggdes 1977. Den är extra speciell efter bilen har chassinummer 29.

Unik cabriolet

På plats på museet i Arvika finns redan när NWT gör ett besök finns två mycket vackra Volvo-bilar. Det är en gråblå PV från 1952 som ägs av Roland Walfridsson från Arvika och en röd Volvo 445 Cabriolet som rattas av Arvikabon Lennart Johansson och som är en bil som är en del av den fasta utställningen.

– PV:n är i original med alla tillbehör som fanns att köpa när den var ny. Den är bland annat utrustad med en så kallad takgök – en blinkers på taket – som förbjöds redan året därpå därför att det så svårt att se åt vilket håll man blinkade, säger Kalle Evrell.

Den röda Volvo 445:an är också mycket speciell.

– Ja, den är byggd på Duett-chassi av Valbo karossfabrik utanför Gävle som totalt bara tros ha tillverkat cirka 22 stycken cabrioleter av det här slaget. Ringborg karossfabrik i Norrköping producerade dessutom cirka 15 stycken.

Under invigningen den 6 juni då totalt åtta, nio Volvo-bilar visas upp kommer det att hända mycket vid museet.

– Då ska vi även ha en Volvo-träff ute på parkeringen och vi stänger även av gatorna här intill. Det blir rallytema inne på gården med klassiska Volvo-rallybilar och det är många som vill komma och visa upp sina fordon.

– Vi kommer även att ha grillning och olika jippon under dagen samt en cruisingrunda med kortege genom Arvika, säger Kalle Evrell.

Många evenemang

Det kommer att vara fullt med aktiviteter på Arvika fordonsmuseum hela sommaren. Den 30 juli är det dags för det årligen återkommande tvåtaktsrallyt för mc och mopeder som ska köra en rundtur på tre, fyra mil. Det brukar locka 50–60 deltagare, men i år hoppas arrangörerna på fler.

– Den 2 juli ska vi för första gången ha en A-traktorträff med grillning och prat. Vi måste även få in den yngre generationen i vår gemenskap.

– Rule Britannia blir temat den 6 augusti då vi satsar på engelska fordon, den 25–27 augusti ska vi ha en Tatra-träff då Svenska Tatraklubben kommer och den 9 september återkommer vi med ett andra tvåtaktstrally.

Varje tisdagskväll samlas dessutom ett gäng i åldrarna 11–72 år på museet och bygger bil- och flygplansmodeller och redan i dag, fredag, på kvällen blir det aktivitet i fordonsmuseet.

Fin akustik

– Då blir det körkväll med barn från kommunala musikskolan som underhåller. Akustiken i vår stora gamla industrihall är fantastisk. Det är det många som känner till, säger Kalle Evrell.

Det är få svenska bolag som vi har så många minnen förknippade med som Volvo och deras fordon. AB Volvo bildades 1926 som ett dotterbolag till SKF. Assar Gabrielsson utsågs då till vd och Gustaf Larson till vice vd och teknisk chef.

Duon hade lyckats övertala ledningen för SKF att tillverkning av bilar skulle kunna bli en lönsam verksamhet och hösten 1926 startade bolaget tillverkningen i det som hette Nordkulans fabrikslokaler på Lundby på Hisingen i Göteborg.

Ett halvår senare, den 14 april 1927, rullade den första serietillverkade bilen med modellbeteckningen ÖV4 ut ur fabriken. ÖV stod för Öppen Vagn 4 cylindrar.

Bilen har senare fått smeknamnet Jakob, ett namn som ska ha sitt ursprung i den förseriebil som byggdes vid AB Galco i Stockholm som blev klar den 25 juli 1926 då Jakob har namnsdag.

Start den 6 juni

Resten är så att säga historia och 90 år senare är Volvo Sveriges största företag. Jubileet vill Arvika fordonsmuseum fira med en egen bilutställning som öppnar den 6 juni.

– Det är den motorhistoriska dagen runt om i landet då och därför tyckte vi det var lämpligt att inleda utställningen den dagen. Tyvärr kan vi inte täcka in alla de 90 åren, men den äldsta bil vi har fått tag i är ändå så gammal som från 1935.

– Det är en Volvo PV654 som vi har lånat in från bröderna Walfridssons samlingar i Sunne, berättar Kalle Evrell, intendent på Arvika fordonsmuseum.

Den var en vidareutveckling av PV651 som lanserades 1929 och PV654 stod för PersonVagn, 6 cylindrar, 5 sittplatser, 4:e serien.

654:an var lite lyxigare än standardmodellen 653. Man fick bland bland annat mer påkostad inredning med armstöd bak och kurvstroppar, dubbla reservhjul, dubbla kromade signalhorn och dubbla bakljus.

– Vi lånar även in en PV60 från 1947, en P1800 ES herrgårdsvagn och en Duett från 1960-talet samt en jubileumsmodell av 240:an som byggdes 1977. Den är extra speciell efter bilen har chassinummer 29.

Unik cabriolet

På plats på museet i Arvika finns redan när NWT gör ett besök finns två mycket vackra Volvo-bilar. Det är en gråblå PV från 1952 som ägs av Roland Walfridsson från Arvika och en röd Volvo 445 Cabriolet som rattas av Arvikabon Lennart Johansson och som är en bil som är en del av den fasta utställningen.

– PV:n är i original med alla tillbehör som fanns att köpa när den var ny. Den är bland annat utrustad med en så kallad takgök – en blinkers på taket – som förbjöds redan året därpå därför att det så svårt att se åt vilket håll man blinkade, säger Kalle Evrell.

Den röda Volvo 445:an är också mycket speciell.

– Ja, den är byggd på Duett-chassi av Valbo karossfabrik utanför Gävle som totalt bara tros ha tillverkat cirka 22 stycken cabrioleter av det här slaget. Ringborg karossfabrik i Norrköping producerade dessutom cirka 15 stycken.

Under invigningen den 6 juni då totalt åtta, nio Volvo-bilar visas upp kommer det att hända mycket vid museet.

– Då ska vi även ha en Volvo-träff ute på parkeringen och vi stänger även av gatorna här intill. Det blir rallytema inne på gården med klassiska Volvo-rallybilar och det är många som vill komma och visa upp sina fordon.

– Vi kommer även att ha grillning och olika jippon under dagen samt en cruisingrunda med kortege genom Arvika, säger Kalle Evrell.

Många evenemang

Det kommer att vara fullt med aktiviteter på Arvika fordonsmuseum hela sommaren. Den 30 juli är det dags för det årligen återkommande tvåtaktsrallyt för mc och mopeder som ska köra en rundtur på tre, fyra mil. Det brukar locka 50–60 deltagare, men i år hoppas arrangörerna på fler.

– Den 2 juli ska vi för första gången ha en A-traktorträff med grillning och prat. Vi måste även få in den yngre generationen i vår gemenskap.

– Rule Britannia blir temat den 6 augusti då vi satsar på engelska fordon, den 25–27 augusti ska vi ha en Tatra-träff då Svenska Tatraklubben kommer och den 9 september återkommer vi med ett andra tvåtaktstrally.

Varje tisdagskväll samlas dessutom ett gäng i åldrarna 11–72 år på museet och bygger bil- och flygplansmodeller och redan i dag, fredag, på kvällen blir det aktivitet i fordonsmuseet.

Fin akustik

– Då blir det körkväll med barn från kommunala musikskolan som underhåller. Akustiken i vår stora gamla industrihall är fantastisk. Det är det många som känner till, säger Kalle Evrell.